Het nieuwe werken en route!

Regelmatig ontmoet ik bestaande en toekomstige zakenrelaties in een wegrestaurant. Soms moet ik dan even wachten tot mijn afspraak is gearriveerd; soms duurt dat ook wat langer… Ik pak dan meestal mijn planner waaruit ik een vanuit die omgeving zinvol nog te bellen persoon of instantie opduikel, ik werk op mijn meegenomen laptop, of ik denk na over nog te realiseren doelen. Er is altijd wel iets nuttigs te doen!

Gelukkig ben ik niet de enige die moet wachten. Mensen van diverse pluimage houden mij gezelschap, en is leuk te zien hoe zij zich onder die omstandigheden gedragen: Sommigen zitten aan de telefoon, een andere leest een krant of brochure, een enkeling werkt aan een laptop, en weer een ander kijkt rustig om zich heen.

Als je erop let zitten veel mensen gewoon hun tijd te verdoen! Het is inmiddels werktijd. Hoeveel zouden deze mensen per minuut verdienen? En dit is dan alleen nog maar de lobby van het restaurant waar ik toevallig zit. In welke situaties wordt nog meer gewacht zonder productief te zijn? (Bij de huisarts, de tandarts, het postkantoor, etc.) Hoe lang wachten mensen? En hoeveel werk zou er wereldwijd kunnen worden verricht als dergelijke minuten aan werk zouden worden besteed?

Door de wachttijd nuttig te besteden kun je veel tijd, geld en moeite besparen: Werk je doelen uit, bewaak de balans in je doelen, plan je dag, of doe gewoon wat (lees)werk dat je vooraf hebt meegenomen. Een goede tijdbesteding kan je zeker 25% tot 40% meer tijd opleveren. Je hoeft het niet eens te geloven, alleen maar te doen! Ik heb het zelf ervaren.

En nog een laatste tip: Zorg dat je op tijd bent. Dat bespaart iedereen tijd, en geeft je in elk geval de tijd om te wachten!

Edwin Hoek – Leadership Management Nederland, nr. 1 in leiderschapsontwikkeling.

Dit bericht werd geplaatst in Time Management, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

