Onderweg met Leiderschap

Gisterenochtend belde ik een zakenvriend. Hij stond in de file bij Rotterdam Noord, op weg naar Utrecht. In twee uur had hij de voortgang geboekt die normaal een half uurtje zou vergen. Op de A12 waren 2 rijbanen afgesloten.

Nu is mijn ervaring dat de A15 richting het oosten vroeg op de dag best lekker doorrijd dus ik adviseerde hem die route te nemen. Zijn antwoord verbaasde mij: “De routeplanner heeft deze route uitgestippeld, en ik ben bang dat ik verdwaal als ik een andere route kies… Ja, ik weet dat de routeplanner vanzelf een nieuwe route bepaalt, maar toch doe ik het zo.”

In een eerste reactie zul je misschien denken: “Dat zou ik anders doen.” En in dit voorbeeld is dat waarschijnlijk ook wel zo. Feit is dat iedereen regelmatig de leiding uit handen geeft.

Mijn vriend liet zich leiden door angst voor het onbekende. Hij heeft geen idee van hoe wegen lopen en vertrouwt blind op de routeplanner, die op dit punt leidend is! Daarbij gaf hij mij aan het niet erg te vinden om in de file te staan; hij zat in zijn ‘comfort zone’. Die aspecten, samen met eigenwijsheid😉, verklaren zijn keuze en handelen.

De vraag is natuurlijk in welke situaties jij de leiding uit handen geeft. Wanneer laat jij de weg door iets of iemand anders bepalen? En brengt je dit waar je zijn wilt? Voelt dit goed? Beantwoord deze vragen, en overtref jezelf; groei! Vraag een onafhankelijke derde om advies en/of begeleiding als het doel echt belangrijk is.

Sterke, complete, leiders zoeken nieuwe wegen, bepalen zelf de route naar de eindbestemming, en vinden de juiste motivatie om die te nemen. Hoe zouden uw bedrijf en leven eruit zien als u dat consequent zou doen?

Edwin Hoek – Leadership Management Nederland, nr. 1 in leiderschapsontwikkeling.

Dit bericht werd geplaatst in Leiderschap en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

