Leiderschap en Perfectie

De eerste maand van 2011 hebben we alweer kunnen benutten. De eerste goede voornemens heb je misschien al bereikt. Misschien zijn er ook doelen die je nog niet bereikt hebt, of waaraan je zelfs nog moet beginnen te werken omdat het resultaat perfect moet zijn…

Succesvolle leiders hebben vaak gedetailleerde plannen en voeren die ook in detail uit. Dit is een veel geprezen en waardevolle vorm van perfectie. Het is om die reden begrijpelijk dat sommige leiders nieuwe medewerkers graag verwelkomen met woorden als “We streven hier perfectie na; we gaan in onze organisatie alleen voor het beste.”

En op zich is dat een goede zaak. Wetenschappelijk is immers bewezen dat mensen de neiging hebben om te voldoen aan wat anderen van hen verwachten. Toch heeft de verwachting van perfectie ook een ander effect.

Een aantal jaren geleden verscheen in “Psychology Today” een artikel genaamd “The Perfectionist’s Script for Self-Defeat“. Het vertelt over een vrouw die een dieet volgt. Ze heeft dat twee weken goed gevolgd, waarbij ze de ‘gevaarlijke’ voeding vermijdt en alleen de voorgeschreven maaltijden eet. Ze is 4 kilo kwijt en voelt dit verschil al in haar kleding. Op een dag eet ze, in een moment van zwakte, 3 chipjes. Drie, dat is alles. Maar daardoor voelt zij zich zo schuldig omdat zij van haar dieet is afgeweken, dat zij de moed verliest en de bloemetjes gaat buitenzetten. Aan het einde van de dag heeft zij 3 zakken chips en een grote bak roomijs op.

Natuurlijk is er niets mis met het eten van 3 chipjes. Het probleem was de te hoge mate van perfectie die zij van zichzelf verlangde. En dat is iets wat elke perfectionist goed in de gaten moet houden.

Misschien ken je het gezegde “Wat de moeite waard is om te doen, is het ook waard om minder goed te doen.” Op het eerste gezicht lijkt dit een aanmoediging om overal maar met de pet naar te gaan gooien. Maar wat hier eigenlijk bedoeld wordt is dat iets niet perfect hoeft te worden gedaan. Dat perfectie (veel) minder belangrijk is dan het doen van de juiste dingen. Voortgang richting de belangrijke doelen is veel belangrijker dan helemaal geen voortgang. Perfectie is lang niet altijd bereikbaar en nodig.

Ben je een perfectionistische leider? Heel goed! Plan je doelen in detail. Ga aan de slag. Streef naar perfectie en accepteer dat dit soms niet bereikbaar is. Verwar ook perfectie niet met ‘strak’, ‘star’ of ‘hard’. Acceptabel is beter dan helemaal niet. Deze mentale instelling helpt je dan vast ook de juiste woorden te vinden om nieuwe medewerkers mee te verwelkomen en samen met hen belangrijke doelen te bereiken.

Edwin Hoek – Leadership Management Nederland, nr. 1 in leiderschapsontwikkeling.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s